söndag, april 12, 2020

Stockholmsvår


När Körsbärsträden blommar i Kungsträdgården - ja då är det vår. 

Jag brukar ta en promenad där varje vår- det är så otroligt vackert och det känns som att vandra i en saga. Och att sätta sig på en bänk och känna den där speciella doften- ååå... det är himmelskt!  
Men i år så avstår jag. 

Läste i en tidning att en del träd börjat blomma redan i januari pga den varma vintern. Så jag vet inte hur det är just nu. Årstiderna verkar vara ur balans. Och med tanke på virussmittan så är det bäst att hålla sig långt från ställen där mycket folk rör sig.

Även Magnoliaträden på söder blir utan besök. Tyvärr- de är så ljuvliga.

Magnolia fanns innan det fanns bin, så Magnolians blommor utvecklades för att bli pollinerade av skalbaggar. Ett av naturens under. En urgammal växt. Det finns många olika sorters Magnolia. Och enligt blomsterspråket så står Magnolia för "Jag söker min lycka i naturen".
Så Stockholm är inte bara staden på massor av öar, omsluten av vatten- den är också staden med ljuvlig grönska och fantastiska platser att njuta på.

Inga kommentarer: