tisdag, april 14, 2020

En vårhälsning 1.


En av de första gångerna jag hörde och träffade poeten, mäster Berg från Torsby, var på en kulturhelg här i Stockholm för många år sedan.
En mycket trevlig och charmig person. Vi hade sedan lite mail-kontakt och plötsligt kom några fina poem från honom som jag fick lägga ut på min gamla blogg. 
Det är underbara vårhälsningar som jag hade sparat i en diktbok. Så nu bjuder jag på dem igen.



Ljus i sikte

Så kommer då koltrasten med ljuset
sjön råmar som om nånting större stod på
men det är bara våren, lite haltande
som en alltför trofast åsna
på andra sidan tjällossning
och huttrande krokus
med berättigad skepsis
petar den i mattan av solrosfrön
under päronträdet, tänker kanske
inte fylla sommarkvällen med sin sång
kanske har han fått nog av det överblivna
och ljushämtingsplikten?

Bengt Berg 
2007

Inga kommentarer: