måndag, maj 11, 2020

En märkligt levande bok





















Jag läser åter igen  boken "Saturnus ringar" av W G Sebald (1944-2001) 

En mycket märklig bok som jag har läst några gånger tidigare. 
Det är en bok som inte är en roman, utan mer en bok av sammankopplade essäer, nedskrivna tankar och kunskap som dyker upp hos författaren när han gör en fotvandring genom det vackra och särpräglade engelska landskapet i Suffolk i sydöstra England. Den ena upplevelsen ger den andra och man bjuds in i ett landskap, samtidigt som man bjuds in i ett författarskap, och i en kultur och historia. 
Det är inte bara västerlandets historia, utan även andra kulturers historia- det är som att själva landskapet berättar allt som världen innehåller. Landskapet är vårt uppslagsverk och ger bilder som visar förfluten tid, och om händelser och författare som alla velat utforska och avslöja samt berätta.
Det är en bok som får mig att leta i mina bokhyllor efter andra böcker och som får mig att läsa om redan läst och som ger både minnesbilder och upplevelser.
Det är inte så många böcker som känns så märkliga och är så vacker, spännande och sällsam. Den känns så levande. Jag läser ett stycke i boken och det känns som om det dyker upp något nytt i en text jag redan läst, men som jag av någon underlig anledning bara måste återvända till. 

Inga kommentarer: