tisdag, maj 28, 2019

Jordnära poesi


Värmen kom, och ljuset                           
Solen steg högre på himlen
för var dag

Rastlösheten

grep omkring sig
Vi genomsökte våra kalendrar
efter minsta lilla öppning
mot det som pågick,
ville hinna se
något slå ut,

helst syrenerna



Per Helge
ur "En skrovlig yta av liv"


För ungefär 15 år sedan började jag läsa poeten Per Helge och hans poesi har fångat mig- den känns så nära och hans språk så klart. Det känns många gånger som att läsa en bit liv, en berättelse, upplevelser som kunde vara mina. Hans prosastycken är lika fängslande och jag får en känsla av släktskap med Thoreau.

Det var författaren och gamla bloggarvännen Thomas Nydahl  som tipsade mig om Per Helge för många år sedan. Jag köpte en diktbok- tyckte om den och köpte sedan samlingsvolymen "En skrovlig yta av liv" -dikter i urval 1974-2011

Inga kommentarer: