tisdag, februari 20, 2018

Frihet och rädsla


Ihopsamlade tankar  från olika artiklar och böcker jag läst - intressant och tänkvärt. Så jag sammanfattar lite av det jag läst, blandar med egna tankar - det är viktiga tankar som berör oss alla.


En av de största orsakerna till att vi inte lever det liv vi helst skulle vilja leva och växa till den vi kanske är eller vill vara och når fram till vad vi vill,  är nog våra rädslor. Rädslan att inte duga - att inte räcka till.

Att inte räcka till, antingen i sina egna ögon eller i andras är en känsla som styr i våra liv. Eftersom vi allt för ofta mäter allt i prestation, kvantitet och pengar.
Vi strävar efter fullkomlighet i det vi gör. Prestationsångest är en känsla som vi tydligen bär med oss... eller har den kanske utvecklats utifrån de krav man kände under sin uppväxt?

Vi människor befinner oss i en paradox. I vår starka frihetssträvan hindras vi av våra rädslor. Och det kan förklaras med att frihet förutsätter åtaganden som mod, ansvar, självkontroll och egenmakt. Frihet är inget evigt tillstånd vi en vacker dag uppnår utan den är något vi dagligen behöver erövra och beskydda. Vi människor har tyvärr svårt att begripa denna paradox, men intuitivt känner vi att det är så det förhåller sig. Därför väljer de flesta av oss att fly friheten och istället följa rädslans väg. Återigen en mänsklighetens tragedi. Följden blir ett val att förbli som ett barn eller en arg tonåring istället för att växa. Det är en stark bidragande orsak till att världen ser ut som den gör idag.

De "starka" dvs de som har stängt av samvetet, men har pengar och vapen har tagit över. Och tyvärr har de alla massor av följare som bara sväljer all denna galenskap bara för att slippa ta eget ansvar -och så räddar de sig själv när galna ledare rensar ut i "trogna" kretsen omkring sig.

Freedom just another word for nothing left to lose...





2 kommentarer:

Livets dessert sa...

Så viktiga tankar och så riktiga! Rädslan är vår arvedel, men den går att bota men upplysning, kärlek och empati. Gäller att inte vara rädd FÖR varandra utan OM varandra.

Hittar inga kommentarer hos dig, har du stängt av dem, eller är dina gamla läsare lite lata?

Hur hittar jag läsare till min blogg, även om jag inte vill gå ut med mitt namn? Vore kul att testa sina små texter om allt eller inget. Ska nu börja på en novellkurs och få "ändan ur vagnen". Har fastnat i Facebookträsket och slösat min skrivtid. Det som är roligt att skriva på är dock reseguiden, för det blir ett slags dagbok över mina resor, och det har jag då sparat där.Kram Bibi

Inkan© sa...


Tack! Jag tror att de flesta "gamla bloggare" som jag haft kontakt med har facebook numera. Jag är själv lite lat att leta bloggar och kommentera. Så då blir man nog lite bortglömd.

Men jag bloggar numera mest för lusten att skriva.

Men. man kan ju klicka på "Nästa blogg" som det står på raden överst.
Man hittar även andra bloggare genom att klicka på de intressen man noterat under sin "profil".