tisdag, mars 31, 2020

Stockholm i mitt hjärta



Skymningen kom i en smekning
av kvällsbrisens skälvande hand.
Nu rodnar solen i fönstren
på Söder och Norr Mälarstrand.
Säj, hör du musiken och skratten
från Djurgården och Gröna Lund,
en lovsång till Stockholm i natten
från skärgårdens vikar och sund.
Stockholm i mitt hjärta...

(text: Lars Berghagen)


Kände plötsligt att jag måste lovsjunga min stad, min plats på jorden, som nu kämpar för att bli fri från det elände, den sorg och smärta som det hemska corona-viruset skapar. Och jag önskar och ber att det snart, snart ska bli ett slut på detta elände så att vi kan träffas och umgås som vanligt- vi som bor här och älskar vår huvudstad med allt som finns: Alla öar som staden är uppbyggd på, Gamla Stan med sina spännande gränder och så närheten till havet. Körsbärsträden i Kungsträdgården, Magnoliaträden på söder, alla gamla ekar.
Underbara Djurgården - en grönskande oas med många vackra hus och underbara vägar att vandra runt på. 
Och så kanske ett glas vin på ett mysigt ställe innan det är dags att säga God Natt och sedan vandra sakta genom stan -som Monica Z. sjöng om.

Inga kommentarer: