torsdag, mars 12, 2020

Tankar vid frukostbordet



När dina fötter blir ömma -byt väg
Om din skugga inte följer dig -lämna den
Låt dina tankar och önskningar föras ut med vinden
Låt alla som behöver få skörda


Dessa ord kom en gång som en hälsning från min "syster vid havet" E-noor. 
Hon är inte min biologiska syster utan vi är själsliga systrar. Vi har varit vänner sedan barnsben, är lite lika även till utseendet så det finns folk som tagit fel och trott att hon var min riktiga syster. Till vår förtjusning så upptäckte hon, när hon släktforskade för många år sedan, att vi var släkt. Kanske är det generna som spelat in att just vi två hittade varandra så lätt. Hon känns som en syster.

Nå, jag tog orden till mitt hjärta. Hon förstod att just då behövde jag ord att reflektera över, ord att smaka på, ord att tänka på. Så att den livskris jag var i, snabbare kunde bearbetas. Det hjälpte.

Tanken är ett hjälpmedel. Med den kan man påverka sig själv och undvika att drunkna i spontana känslor. Hjärnan är en fantastisk förmedlare av händelser i den yttre världen och vi kan medvetet stanna upp, koncentrera oss på det som  orsakat ens reaktion, ens sätt att tänka, och då kan man även påverka sig själv att komma från det negativa som sätter krokben för en själv.

Tankar verkar både på det medvetna och det omedvetna planet - enligt de som forskat och sett hur både tankar och känslor påverkar ens sätt att vara. Och om man då medvetet går in för mer positiva tankar så händer något i kroppen. Alla sådana reaktioner kan hjärnforskare registrera och dra slutsatser av.

Och jag vet av egen erfarenhet idag hur vissa yogaövningar och koncentration på att stänga av tankar kan ge ett inre lugn och jag har ofta upplevt det som ett sorts inre reningsbad. Och en lugn miljö, en omgivning som inte kräver all uppmärksamhet är nog det enda yttre som just då är gott för själen.

Ibland är det skönt att "städa" ut det jobbiga man grubblar på och som man slösar energi på. Allt här i världen kan man inte själv ändra på. Då är det bättre att lämna, stänga en dörr bakom sig och vandra vidare.


Inga kommentarer: