lördag, april 13, 2019

Havet

    Foto:  ©RobertS


Havet - kan ej beskrivas så det känns- det måste upplevas.


Fotot fick mig att tänka på Tomas Tranströmer och hans underbara långdikt "Östersjöar" som kom ut redan 1974. Själv har jag glädjen att ha Tranströmers egen inläsning av detta mästerverk på CD. Det är en dikt i sex avsnitt, olika långa. Originalinspelning från 1990. 

Jag lyssnar och njuter av poetens röst när han läser; allt är som en form av biografi - där hans morfar och mormor spelar en viktig roll. En hel del baseras på morfaderns dagboksanteckningar, som han började skriva när han kom som nybliven lots på Sandhamn. Det är vardagen som är basen. Och vikten av samarbete samt respekt för naturen, havet och det liv som var helt baserat på att "leva av havet", "på havet" - att ha respekt men ändå kunna njuta av allt. Samtidigt blandas allt med historia och myter från olika delar av världen, speciellt den gamla antika världens berättelser, men även ur vår egen historia.

Jag har även 3 CD där Tranströmer läser egna dikter, 82 stycken! ur 10 böcker utgivna under åren 1954-1996. 

Jag känner mig rik!


Inga kommentarer: