onsdag, januari 08, 2020

Å du vinterland....


Min syster vid havet, enoor, njuter av snö i vårt broderland Norge och mejlade mig ett foto. Ett helt ljuvlig foto av mjuk snö. Så vackert att titta på och tänka på hur det känns att ta snö i handen och kanske göra en snöboll - och kasta för att se hur långt man når. Jag minns snöbollskrigen vi hade i skolan- haha -det var kul när man lyckades placera en stor boll rakt i ansiktet på någon av de busiga killarna. Men inte så kul när man själv blev mosad.

Och plötsligt kom jag att tänka på en gammal schlager:

Snötäckt ligger nu ett land
Under månbelysta nätter
Frosten strör med givmild hand
Gnistrande kristaller över vida slätter
Hej, mitt vinterland, nu är jag här

Nu biter frosten i min kind ty kall är kvällen
Hej, mitt vinterland, se månen där
Den lyser kyligt trind på mörka himlapällen
Bjällrans klang nu friden stör
När vi genom skogen kör... osv...


Jag njuter av bilden och kollar på termometern här: +9 grader. Men just nu ler en nästan rund måne mot mig och jag tröstar mig med den. 

Inga kommentarer: