söndag, oktober 20, 2019

I rönnbärens tid


I år är det perfekt att plocka rönnbär om man vill göra rönnbärsgelé. Träden här är så fulla av röda och nyttiga bär.  Jag fick tips en gång för länge sedan av min onkel Eriks fru Sigrid om hur man skulle göra: Plocka bären helst när de blivit frostbitna...eller att man plockar och fryser in dem och sedan tinar för att göra gelé  Att bären har frusit gör att de inte smakar så beskt. De smakar sötare. Det är så gott till kött: både viltstek men även till vanliga köttbullar. Jag har testat mig fram under årens lopp.
Mitt recept: 1 kg rönnbär., 400 g syrliga (lite hårda) äpplen, 7 dl vatten samt 7-8 dl socker per liter avrunnen saft. Man får testa sig fram -smaken är ju olika. Själv tycker jag om att gelén smakar lite beskt. Onkel Erik sa att man kunde blanda i lite konjak - det blir perfekt ! (?) Det har jag aldrig testat...
NÅ: rensa och skölj bären. Skär äpplena med skal och allt och koka tillsammans i vatten tills äppelbitarna är mjuka och bären börjar gå sönder. Mosa med en potatisstöt och häll över i en silduk, som sitter över en stor kastrull, så att all vätska rinner av - det tar nog ungefär en timma tror jag. Tillsätt sedan sockret och koka kraftigt i 10-15 minuter och skumma av. Låt sedan gelen vila en stund och häll sedan upp i mindre burkar; det är mest ekonomiskt eftersom en liten burk bör räcka till middag för 4-6 personer. Man får testa sig fram. OCH förvara burkarna på ett svalt ställe.

Inga kommentarer: