tisdag, oktober 22, 2019

En helt ny bok


När det dunsar till i golvet vid ytterdörren förstår jag att något större än ett brev eller en tidning lämnas av brevbäraren. Det är ett så gott ljud: "duns" Och se, en bokpåse från Norge, - och jag känner numera igen handstilen som min adress är skriven med... poetens! 

Nämligen den av min norske favorit 
<<< Helge Torvundsom skickat sin senaste bok "Livsfylde - Betraktningar frå en nysgjerrig sjel"  en essä-bok om livet, om att leva, skulle man kunna säga.
Den innehåller hans tankar, upplevelser, funderingar om t ex kärlek, sorg, tröst och hans egna erfarenheter av att ha upplevt detta. 

Kan tillägga att Helge Torvund inte bara är poet och författare - han är även utbildad psykolog och har arbetat inom yrket nästan hela sitt liv.

Jag skulle tolka bokens titel till  "Livet i fullhet" eller kanske "Lívsfullhet". Den handlar om att acceptera livet fullt ut - även det negativa, men framförallt det positiva och om att ta vara på det man upplever. Och inse att allt påverkar en och är en del av ens liv, och en pusselbit av den människa man är.

Krama ett träd, njuta av livet, av naturen, av det lilla och av det stora, ja av allt som stärker ens inre och vårda det, samt vikten av att vara nyfiken på livet och allt man fängslas av och upplever extra starkt. 

Så nu blir det att läsa, känna, tänka och reflektera; speciellt över Torvunds tankar om hur vi alla är pusselbitar i det vi kallar liv.


Inga kommentarer: