tisdag, september 06, 2022

Naturens frid

 Frid. Ordet frid betyder otroligt mycket. Ordet lockar fram minnen från vistelse vid havet.  Jag minns när jag vandrade den lilla stigen ner till stranden. Den gav känslor av frid. Och när jag cyklade den gamla vägen upp till Singö, i skymningen när stjärnorna kunde anas på himlen men ändå knappt syntes.  Men jag visste att de fanns där.

Frid omfamnade mig när jag stod uppe vid bondens gård och kunde känna hur dofter från alla träd och buskar blandades med havets doft.

Svartklubbens fyr skickade sina ljussignaler utöver vattnet och ljuslyktan på altanen visade vägen, böckerna i bokhyllan som gav sällskap, brasan i den öppna spisen som knastrade så hemtrevligt, och ekorren som flyttat in på vinden och hoppade runt som i en schottisdans. 

Allt gav en känsla av frid, trygghet och sällskap trots att  jag var ensam.


3 kommentarer:

KarinW sa...

Så bra att du lämnade "fotspår" i min fotoblogg!!! Mina bloggar kommer och går men nu skall jag försöka behålla den ett tag. Det är enkelt att skriva om mina egna fotografier. Jag har egentligen ingen talang som bloggare. Men det är lite tidsfördriv trots allt.
PS. Jag har också skickat ett mail till dig. Hoppas det kommer fram.

KarinW sa...

Hej igen,
jag loggade in på min hotmail/outlook och sökte återigen på din hotmailadress. Då fick jag "svaret" att jag skall använda "Microsoft Edge" för att söka din epost. Jag använder ju fortfarande Google Chrome som webbläsare och hotmail/outlookför mail eftersom den fungerar i alla mina kontakternas med vänner och forskarkolleger. Är det så att du har nya Microsoft Edge som webbläsare numera? Om så är fallet kanske det orsakar problem med mailen.

Livets dessert sa...

Hej bloggkompis!
Det var ett tag sedan sist, men jag är här igen. Njöt av att läsa din blogg om frid. Samma känsla som jag har när jag vandrar längs den vita stranden i Skåne. Livet har ett par år varit styggt mot mig, men jag ger mig inte! Tänker må gott och ha kul detta sista kapitel. Önskar dig detsamma. Hälsningar Bibi