måndag, augusti 13, 2018

Livets vatten








Jag höll fram handen         
tog emot vattnet
sa dess namn
Välsignelse
Jag blev omfamnad

Efteråt i kanoten
hördes den starka
vattensymfonin
som en solosång
Jag satt stilla
och bara njöt










Brudslöjan kallas vattenfallet som som ligger vid gränsen mellan Sverige och Norge, bara några km från Storlien. Fallhöjden är 24 meter. Det är en mäktig upplevelse att komma vattenvägen och se hela fallet duscha bergväggen.
Jag har alltid besökt fallet från norska sidan när jag varit uppe i Storlien. Man kan hyra roddbåt eller kanot i Teveldal. Och kommer man tillräckligt nära så är det en skön dusch från ovan som döper en.  Känns nästan heligt.

Trots att det finns så många stora, mäktiga vattenfall runtom i världen så är det nog Brudslöjan som inbjuder bäst till ett så nära besök. Och det är ett skönt sätt att komma nära naturens egna krafter.


Inga kommentarer: