fredag, november 17, 2017

Lövdans


      foto: ©RobertS




Jag hör din röst
som en sång i vinden
Du som är min längtan
min glädje och min tröst

av  Esse Jansson
journalist på Norrtelje Tidning. Han skriver också poesi.


Jag fick Esse Janssons lilla diktbok  "Sång i vindenmed en varm hälsning, när jag var på teaterträff ute på Marholmen i augusti 2004.  
Han brukade komma varje sommar när vi spelade utomhusteater på Marholmen, så vi blev lite bekanta. Och han skrev alltid så berömmande om oss i tidningen, och tog fina kort på oss. Jag minns att han tyckte om Dan Andersson och även Nils Ferlin, som bodde i Länna söder om Norrtälje från 1947 fram till sin död 1961. 
Vi bjöds att spela extra föreställningar ute i Länna, och det kändes ju lite speciellt. Jag kikade på Ferlins gamla stuga, och vandrade på stigar han gått.
Esse Jansson är spännande personlighet, som var och fortfarande är mycket involverad i det lokala kulturlivet.


Inga kommentarer: