lördag, juni 13, 2020

Sommarens blå ögon


Förgätmigej- glöm mig inte...
Den kallas för sommarens budbärare av en del författare. Och det verkar stämma- nu blommar den för fullt och har kanske snart blommat färdigt. Den har nog många olika smeknamn i olika delar av landet.
I Norge har den också fått ett speciellt namn: Engminneblom.

Den finns i nästan hela vårt land, även om den oftast kan ses invid kärr och blötmarker, så finns den även ofta som odlad idag. En ljusblå vacker kantväxt i rabatter. Och den finns i många olika varianter. Jag minns att som barn plockade jag ofta en bukett i dikeskanten utmed vägen förbi släktgården.
"Lika botar lika" sa man en gång i tiden- blommans färg påminde om blå ögon. Så inom folkmedicinen användes den blå blomman torkad till att bota ögoninflammationer. Det är en växt som även är rik på kaliumsalter och den har även använts  som stärkande medel vid muskelsvaghet. Det är fantastiskt hur man en gång i tiden kom på hur olika växter, blommor kunde användes som en sorts medicin. Och det hjälpte ju mot en massa vanliga sjukdomstillstånd. 

Poeten Erik Axel Karlfeldt skrev ofta om ängar, snår och blomster, bl a detta:


Bondepraktika, du kloka,
marken vill jag genomsnoka,
snäppan vill jag låta gå:
säg vad ärter skall jag bruka
mot mitt hjärtas sommarsjuka,
vilken åder skall jag slå?

Inga kommentarer: