onsdag, maj 20, 2020

Dagens fynd...


Det dyker upp saker när jag städar och röjer bland en massa papper. Som denna lilla text jag skrev för min folkhögskolas tidning. En sorts dagsvers utifrån vad man då kunde läsa i dagstidningarna.



Tisdag den 8 april 1986

Jag läser i dagens tidning
och får veta att:
Rod kommer hit i sommar! (minns du honom?)
Dessutom blir Clinton borgmästare idag. Jojomän.
Men att noshörningen hotas av utrotning för att man
vill höja potensen i Hongkong
- det hade jag ingen aning om.

En bomb mitt i Stockholm.

Guillou drar igång en alldeles egen rättegång.
Undrar om han minns Rod?
Och Slas berättar att Goethe skrev Faust när han var på fyllan.
Slas? -svårt att tro.

USA och Khadaffi kör hårt med terror
och Palmes mördare sprang klumpigt
- alltså ingen joggare då.

Oj: Ubåt i Göteborg!

Visste du att man kan leasa ett fullblod numera?
- hoppsan det var visst en bil... Skit samma.

Är du lik Elvis så åk till Östergötland och din lycka är gjord.
Men tar du en omväg över Sahara, en liten weekend-tripp 
så här på vårkanten, så kom ihåg:
svajande pucklar och mjuka läppar kräver cerat.

Det var allt.

Och rosorna glöder envist i hörnet av Tunnelgatan/Sveavägen


Inga kommentarer: