söndag, mars 18, 2018

Martha's Devotion


Martha's Devotion

I catch light
in the shadows
Behind my back
large clouds sail
like lonely ships across the sky

Do you want to share
my bread with me
in an empty room
A short while
before night comes


Översättning av min dikt Martavandring   (klicka på länken)




Denna översättning gjorde min kära vän Lillan (Ann L.) år 2006- efter att hon hade läst min första översättning till engelska och vi diskuterade min tanke om vad jag ville få fram i min dikt. Jag är så glad över hennes hjälp. 
Å vad jag saknar henne och hennes underbara mail om livet i ett gammalt farmarhus byggt av sten i den lilla orten St.Austell, Cornwall. Tyvärr så var hennes livsmanus allt för kort. Och hon fick aldrig möjlighet att besöka sin gamla hemstad som hon lämnade i tonåren. Hon som  längtade så "hem" till Stockholm varje sommar.

Inga kommentarer: