fredag, mars 30, 2018

Flundror


Vad behöver man? Varför behöver man? Ja man behöver mat -annars skulle man svälta och må dåligt, och drabbas av brister i kroppen och man behöver sova gott så att kropp och hjärna får den vila som krävs.
Men ibland känns det som om man behöver annat. Trevligt sällskap. Kanske ett oväntat telefonsamtal. En glad hälsning på ett vackert vykort som man kan spara. Men ibland kan jag känna som om det är svårt att säga exakt vad jag "behöver". Det är som en vag längtan inombords som jag inte kan sätta ord på. Kanske är ordet "behöver" något jag inte ska använda.  

Man kanske ska använda ordet önska istället. I önskan finns ju inga krav. Det är bara tankar, något man kan säga rakt ut - eller enbart hålla för sig själv.

Det finns stunder som jag önskar var långa möten med någon att prata med, dela åsikter och upplevelser med. Dricka vin och äta något gott med, ute på en mysig liten krog. Sällskap av någon som leende ser på mig och får mig att le. Någon som berättar en historia jag nästan vill tro på; en skröna, en bagatell som får mig att skratta av förtjusning. Och jag vill höra mera.

Där sitter vi och dricker lite mer vin tills sorglösheten infinner sig och stannar kvar tills vinflaskan är tom. Vinet värmer oss. Vi vågar prata öppet och ärligt om livet, om ensamhet. Utan krav och utan förväntningar. Allt känns så enkelt. Sedan skiljs vi åt. Kanske en kram och ett löfte om att vi måste ses snart igen. 

Inga kommentarer: