torsdag, februari 22, 2018

Solguld från Norge


Jag blir alltid glad när det kommer ett bokpaket med norska frimärken, vet att då blir det poesi i soffhörnan en längre tid.
Och för drygt en vecka sedan kom:

Helge Torvunds senaste diktbok
"TIDSLYS"

Jag läser och känner. Poesi om livet, om tiden och om ljuset. Om det lilla och stora i vår vardag. Om att se och ta emot och acceptera - även om tankar och längtan känns starka så är det "just nu" som är det viktiga. 
Men även minnen, upplevelser som format en människa - jag får en känsla av en sorts livssammanfattning. Det finns något speciellt, något extra i denna bok.  
Jag skulle kunna säga det finns ett mycket djupt allvar i dikterna. 
Detta att stanna upp och leva och känna i nuet, hur än det är.
Det handlar om att minnas och att acceptera.
Jag läser och läser om igen- det tar tid att liksom vara inbjuden i ett liv, ett då, och ett nu. Inser att denna diktbok kommer att ligga på mitt bord under en längre tid. Och att jag genom orden följer med som läsare och lyssnare.





TIMEGLAS

Lysglimtet i glaset

Liknar glimtet i ein ljå

Midjeglaset

er av sand

Sanden 

renn

eroderande


frå eit fjell

av tid





Inga kommentarer: