fredag, augusti 23, 2013

Kossornas lov

Koord

En ko gör ingen sommar
Det är bara gräset som påstår
Kan kor simma? Har kor tro?
Lärkan har övertro, spinner
Sin ljusa silkessträng
Mellan molnen och maskrostuvan
Vad har en lärka som inte en ko har?
Vingar kanske. Och näbb.
Men vem har någonsin skummat grädde från lärkmjölk?
Vem far och flyger när löven faller och virvlar?
Är det kon, eller är det lärkan?
En ko gör ingen sommar, nej, men vintern
Vintern vit som mjölk
– vem håller den vid liv?


 Kor kan

Kan kor?
Frågar inte om lov,
kastar rumpan mot himlen,
låter glädja brusa baklänges
genom kroppen
Kor kan!



Varmt tack till gode poeten Bengt Berg, värmlänning så klart....som skickade dessa dikter att publicera, när jag nyligen frågade om någon dikt att få publicera på min blogg. Jag minns min första blogg då han spontant skickade mig en underbar dikt om skator.
Synd att jag raderade den bloggen...
Men jag har nog dikten kvar i någon låda. Ska leta fram den.

Dessa "ko-dikter" ska ingå i Bengts nya diktbok som kommer ut i slutet av september. Bengt Berg ingår i gruppen svenska poetfavoriter hos mig, ända sedan jag i min ungdom träffade honom för första gången på en poesitillställning i ABF-huset här i Stockholm, där även Tomas Tranströmer deltog.
Bengt lyckades då sälja tidskriften Rallarros till mig. En tidskrift som tyvärr inte längre finns. Jag saknar den. Men kulturtidskrifter har det svårt i dessa veckotidnings- och skvallerpresstider. suck.

OCH det finns ett hopp om att kanske, kanske, blir det en värmländsk poesikväll i höst igen på S:t Pauls Bok- & Pappershandel  vid Mariatorget. Det ser jag fram emot. Det är så intimt och mysigt att sitta där och få ta del av poesi. Ett riktigt kulturställe!

Inga kommentarer: